Ibu

14 11 2013

Received an email from a collegue this morning, and I just had to share this as a reminder to all of us, including myself, what great sacrifices our mothers have made for all of us!
 

Hari itu, Cikgu Yong, guru mata pelajaran Kajian Tempatan meminta murid-murid kelas 4 Tun Razak berkongsikan pekerjaan ibu bapa mereka dengan rakan-rakan sekelas.

 

Tiba giliran Naqiyudin, dia berasa sedikit gementar untuk ke hadapan dan bercakap dengan semua mata tertumpu kepadanya. Almaklumlah, pertama kali diminta berbuat sedemikian.

 

Sebelum itu, sudah ada tujuh orang murid yang lain yang telah pon berkongsikan pekerjaan ibu bapa masing-masing. Ada yang si bapa bekerja sebagai doktor. Ada yang si ibu bekerja sebagai pensyarah. Ada yang jurutera. Ada yang saintis. Ada yang peguam. Macam-macam lah! Semuanya pon hebat-hebat belaka!

 

“Assalamualakum kawan-kawan. Err.. Err.. Hari ni, saya nak kongsi dengan kawan-kawan… Pekerjaan ibu saya je kot. Bapa saya dah takde. Dia meninggal masa saya darjah 1 lagi.”

 

Pendedahan Naqiyudin itu disambut dengan ‘Oooohh’ dan ‘Aaahhh’ oleh rakan-rakannya yang lain, terutamanya yang perempuan. Naqiyudin menjadi semakin tidak keruan. Dia cuba menenangkan dirinya dengan menggentel-gentel jarinya.

 

“Tapi dulu… Tapi dulu ayah saya kerja sebagai cikgu, macam Cikgu Yong jugak!”

 

Cikgu Yong tersenyum mendengar kata-kata Naqiyudin itu.

 

“Ibu saya… Uhm… Masa ayah ada dulu, dia jadi suri rumah sepenuh masa. Sekarang ni… Dia ambil upah menjahit. Kadang-kadang dia buat kuih…”

Kasih

IBU

Sepanjang Jalan

 

Kedengaran ada beberapa orang yang tertawa mendengarkan perkongsian Naqiyudin itu.

 

“Sharifudin Ali! Kenapa kamu gelak? Cuba hormat sikit Naqiyudin di hadapan tu!”

 

Cikgu Yong dengan tegas menegur anak-anak muridnya yang tertawa sebentar tadi.

 

“Takde apa cikgu. Maaf cikgu.”

 

Namun pada wajah Sharifudin Ali, terukir sekuntum senyuman sinis yang menjengkelkan. Telinga Naqiyudin tiba-tiba menjadi panas. Kepalanya tidak semena-mena berpeluh dan gatal. Dia mengetap giginya menahan sabar.

 

“Cikgu, izinkan saya bertanya kepada Sharifudin Ali kenapa dia tertawa sebentar tadi?”

 

Cikgu Yong mengangguk.

 

“Sharif, kenapa kau gelak tadi? Ada apa-apa masalah ke, mak aku jahit baju dan jual kuih?”

Sharifudin Ali bangun dengan gaya yang penuh angkuh, berpeluk tubuh dan dengan selambanya mengejek Naqiyudin.

 

“Bukan apa. Mak orang lain semua kerja terer terer. Doktor. Pensyarah. Pembaca berita. Semua belajar tinggi-tinggi. Mak aku pon, bukan nak kata ah, tapi seorang usahawanita yang sukses. Sampai mak kau… Heh.”

 

Terbeliak mata Cikgu Yong mendengar kata-kata Sharifudin Ali yang penuh selamba itu. Sharifudin Ali baharu sahaja melanggar garisan sempadannya. Naqiyudin menggenggam tangannya, penuh kemarahan dan ketidakpercayaan. Baharu sahaja Cikgu Yong mahu mengatakan sesuatu, Naqiyudin sudah menyerang balas dahulu.

 

“Oh ye..? Mari sini, aku nak beritahu kau sesuatu.

 

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan kejutkan aku untuk solat Subuh dan kemudian bersiap-siap untuk pergi sekolah.

 Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari baju sekolah aku sudah tersedia bergosok.

 Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan sediakan bekalan sarapan untuk aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia akan teman aku pergi sekolah.

Ye, mak belajar tak tinggi, tapi sebelum berpisah dengan aku, dia akan peluk aku dan hadiahkan aku ciuman di pipi dan dahi.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas loceng sekolah berbunyi, dia sudah tersedia menanti di luar pagar.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku dapat jalan balik dari sekolah dengan mak aku sambil makan aiskrim.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas balik dari sekolah, makanan tengah hari sudah tersedia di dapur.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia pasti akan temankan aku buat buat kerja sekolah dan dia akan pastikan aku siapkan kerja sekolah aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku ada 7 orang adik-beradik dan semuanya dia boleh jaga dengan baik!

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi makan kami cukup, pakaian kami cukup dan kami adik-beradik saling membantu untuk cukupkan mana yang perlu. Kami bahagia!

Kau ada…??”

 

Tergamam Cikgu Yong. Terkesima seluruh kelas.

 

Pucat muka Sharifudin Ali. Pipinya basah dengan air mata.

 

***

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup tidak tidur malam hanya kerana mahu menidurkan anaknya.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berbelanja besar untuk anak-anaknya, sedangkan untuk diri sendiri dia bersederhana.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berpenat-lelah, ke hulu dan ke hilir semata-mata menuruti kehendak si anak.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berlapar asalkan anaknya sendawa kekenyangan.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup ditertawakan oleh sekeliling, berpakaian selekeh dan selebet asalkan si anak cantik bergaya.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berpuasa sebulan hanya kerana mahu membelikan kasut baru buat si anak.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ tidak dapat melelapkan matanya hanya kerana risaukan si anak yang tidak reti nak balik rumah, pulang lewat malam.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ sanggup membiarkan diri jatuh sakit hanya kerana memikirkan perangai si anak yang dah macam jembalang gunung.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana seharian dengan linangan air mata sentiasa mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anaknya, meski si anak tidak pernah memaknai erti doa seorang ibu.

Dan seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup ‘mati’ hanya kerana mahu melihat anaknya terus ‘hidup.’

Meskipun si ibu itu tampak ‘bodoh’ pada pandangan mata manusia, ‘bodoh’ pada penilaian dunia, ketahuilah, syurga itu tetap berada di bawah telapak kakinya!….

 IBU..engkaulah RATU hatiku…

 

*Sumber dari suatuperjalananmaya.com





Selamat Hari Raya

10 08 2013

Was gona post a different picture from this year’s Aidilfitri, but couldn’t get the pictures taken in time. Looked up from previous photos and realised that this photo was never posted before. Taken in 2010.

Selamat Hari Raya

But anyways, would like to say Selamat Hari Raya Aidilfitri to all friends and families, and all muslims throughout. May you have a joyful celebration, be safe on the roads. Maaf Zahir & batin.





You get what you paid for. Lesson learned!

29 07 2013

So I’ve already decided on the kit that I wanted: the Uras. However, I made the mistake of taking the cheaper route and went for a replica Uras bodykit made in Miri.

20130427-093230.jpg

20130427-093315.jpg

The shop that made it screwed up, and made an entirely different look than what I wanted.

20130427-093401.jpg

20130427-093412.jpg

20130427-093426.jpg

20130427-093451.jpg

20130427-093527.jpg

20130427-093632.jpg

Bitter disappointment! Lesson learned!

20121103-175551.jpg
Moving on… I wasn’t happy with the height before I installed my kit. It still looked abit too high for my taste.

20121103-175620.jpg

So how low did the kit bring it down?
20121103-175604.jpg

I’m loving the height of it now!
20121103-175646.jpg
Go low!





From bikes to cars

26 07 2013

20120905-112933.jpg

This is how it all started. I had owned a 2006 Kawasaki ZX-10R since May 2006. On the night of 20 June 2012, off it went to a new buyer.

20120905-113009.jpg

I had good memories with this bike, but it’s time to move on… to this.

20120905-115139.jpg
Actual picture of the car that was sent to me from my friend.

Yup, on the same night at around 10+, I drove her home from Bandar to KB. And this, is the first pic that I took of her.

20120905-112847.jpg

I had test driven the car the week before, and was quite happy with the condition of the car. CA18DET, S15 turbo, 5 lug conversion, coilovers, front mount intercooler and sports rim. Quite a good package at the right price.

The next day after work, I had to go get new tyres as the current ones have worn out.

20120913-093606.jpg

I also asked the guys at the shop to drop the car lower.

20120913-093621.jpg

A quick snap to see how it looks like compared to the original height.

20120913-093634.jpg

I wasn’t totally happy with the height but since it was after 6+ pm already, decided to just take it home.

20120913-093656.jpg

Rocked this height and looks for a few more weeks while deciding where to get the bodykit.

20121103-173842.jpg

20121103-173816.jpg

20121103-173832.jpg

I’ve been looking and asking around for the BN sports bodykit that I wanted but it was more than I could afford. So the next alternatives was the Uras kit. More on that next time.
20121103-173856.jpg





3 types of people

23 07 2013

There are three type of people in this world

1. A person who make things happen.
2. A person who wait for things to happen.
3. A person who wonder what happened.

So which one are you.





Powerful quote to remind us about women and men

19 05 2013

A good reminder to all of us…

“Women were created from the rib of a man to be beside him, not from his head to top him, nor from his feet to be trampled by him, but from under his arm to be protected by him, near to his heart to be loved by him.”

Malay version:

“Wanita tidak diciptakan dari Tulang TENGKORAK karena wanita tidak untuk MEMERINTAH laki-laki.

Wanita juga tidak diciptakan dari tulang KAKI karena wnita tidak diciptakan untuk DIINJAK laki-laki.

Wanita diciptakan dari tulang RUSUK SEBELAH KIRI agar selalu DEKAT DIHATI untuk disayangi dan dicintai…”





“Hooked Being Low”

29 05 2012

Untitled

Ever since seeing this car from the a recent car show in Bandar (during the celebration of the renaming of Bandar Seri Begawan), I’ve always wanted to shoot this car. I didn’t know the owner of the car, but fortunately through a friend of mine, he managed to arrange for a quick photoshoot last Saturday 26 May 2012. Here’re some pictures from the shoot. It’s been a while since I did a proper shoot, but feels good to learn and shoot again. Anyways, enjoy the pictures.

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled

Untitled








Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 99 other followers