Ibu

14 11 2013

Received an email from a collegue this morning, and I just had to share this as a reminder to all of us, including myself, what great sacrifices our mothers have made for all of us!
 

Hari itu, Cikgu Yong, guru mata pelajaran Kajian Tempatan meminta murid-murid kelas 4 Tun Razak berkongsikan pekerjaan ibu bapa mereka dengan rakan-rakan sekelas.

 

Tiba giliran Naqiyudin, dia berasa sedikit gementar untuk ke hadapan dan bercakap dengan semua mata tertumpu kepadanya. Almaklumlah, pertama kali diminta berbuat sedemikian.

 

Sebelum itu, sudah ada tujuh orang murid yang lain yang telah pon berkongsikan pekerjaan ibu bapa masing-masing. Ada yang si bapa bekerja sebagai doktor. Ada yang si ibu bekerja sebagai pensyarah. Ada yang jurutera. Ada yang saintis. Ada yang peguam. Macam-macam lah! Semuanya pon hebat-hebat belaka!

 

“Assalamualakum kawan-kawan. Err.. Err.. Hari ni, saya nak kongsi dengan kawan-kawan… Pekerjaan ibu saya je kot. Bapa saya dah takde. Dia meninggal masa saya darjah 1 lagi.”

 

Pendedahan Naqiyudin itu disambut dengan ‘Oooohh’ dan ‘Aaahhh’ oleh rakan-rakannya yang lain, terutamanya yang perempuan. Naqiyudin menjadi semakin tidak keruan. Dia cuba menenangkan dirinya dengan menggentel-gentel jarinya.

 

“Tapi dulu… Tapi dulu ayah saya kerja sebagai cikgu, macam Cikgu Yong jugak!”

 

Cikgu Yong tersenyum mendengar kata-kata Naqiyudin itu.

 

“Ibu saya… Uhm… Masa ayah ada dulu, dia jadi suri rumah sepenuh masa. Sekarang ni… Dia ambil upah menjahit. Kadang-kadang dia buat kuih…”

Kasih

IBU

Sepanjang Jalan

 

Kedengaran ada beberapa orang yang tertawa mendengarkan perkongsian Naqiyudin itu.

 

“Sharifudin Ali! Kenapa kamu gelak? Cuba hormat sikit Naqiyudin di hadapan tu!”

 

Cikgu Yong dengan tegas menegur anak-anak muridnya yang tertawa sebentar tadi.

 

“Takde apa cikgu. Maaf cikgu.”

 

Namun pada wajah Sharifudin Ali, terukir sekuntum senyuman sinis yang menjengkelkan. Telinga Naqiyudin tiba-tiba menjadi panas. Kepalanya tidak semena-mena berpeluh dan gatal. Dia mengetap giginya menahan sabar.

 

“Cikgu, izinkan saya bertanya kepada Sharifudin Ali kenapa dia tertawa sebentar tadi?”

 

Cikgu Yong mengangguk.

 

“Sharif, kenapa kau gelak tadi? Ada apa-apa masalah ke, mak aku jahit baju dan jual kuih?”

Sharifudin Ali bangun dengan gaya yang penuh angkuh, berpeluk tubuh dan dengan selambanya mengejek Naqiyudin.

 

“Bukan apa. Mak orang lain semua kerja terer terer. Doktor. Pensyarah. Pembaca berita. Semua belajar tinggi-tinggi. Mak aku pon, bukan nak kata ah, tapi seorang usahawanita yang sukses. Sampai mak kau… Heh.”

 

Terbeliak mata Cikgu Yong mendengar kata-kata Sharifudin Ali yang penuh selamba itu. Sharifudin Ali baharu sahaja melanggar garisan sempadannya. Naqiyudin menggenggam tangannya, penuh kemarahan dan ketidakpercayaan. Baharu sahaja Cikgu Yong mahu mengatakan sesuatu, Naqiyudin sudah menyerang balas dahulu.

 

“Oh ye..? Mari sini, aku nak beritahu kau sesuatu.

 

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan kejutkan aku untuk solat Subuh dan kemudian bersiap-siap untuk pergi sekolah.

 Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari baju sekolah aku sudah tersedia bergosok.

 Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap pagi dia akan sediakan bekalan sarapan untuk aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia akan teman aku pergi sekolah.

Ye, mak belajar tak tinggi, tapi sebelum berpisah dengan aku, dia akan peluk aku dan hadiahkan aku ciuman di pipi dan dahi.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas loceng sekolah berbunyi, dia sudah tersedia menanti di luar pagar.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku dapat jalan balik dari sekolah dengan mak aku sambil makan aiskrim.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari, lepas balik dari sekolah, makanan tengah hari sudah tersedia di dapur.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi setiap hari dia pasti akan temankan aku buat buat kerja sekolah dan dia akan pastikan aku siapkan kerja sekolah aku.

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi aku ada 7 orang adik-beradik dan semuanya dia boleh jaga dengan baik!

Ye, mak aku belajar tak tinggi, tapi makan kami cukup, pakaian kami cukup dan kami adik-beradik saling membantu untuk cukupkan mana yang perlu. Kami bahagia!

Kau ada…??”

 

Tergamam Cikgu Yong. Terkesima seluruh kelas.

 

Pucat muka Sharifudin Ali. Pipinya basah dengan air mata.

 

***

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup tidak tidur malam hanya kerana mahu menidurkan anaknya.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berbelanja besar untuk anak-anaknya, sedangkan untuk diri sendiri dia bersederhana.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berpenat-lelah, ke hulu dan ke hilir semata-mata menuruti kehendak si anak.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berlapar asalkan anaknya sendawa kekenyangan.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup ditertawakan oleh sekeliling, berpakaian selekeh dan selebet asalkan si anak cantik bergaya.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup berpuasa sebulan hanya kerana mahu membelikan kasut baru buat si anak.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ tidak dapat melelapkan matanya hanya kerana risaukan si anak yang tidak reti nak balik rumah, pulang lewat malam.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ sanggup membiarkan diri jatuh sakit hanya kerana memikirkan perangai si anak yang dah macam jembalang gunung.

Seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana seharian dengan linangan air mata sentiasa mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anak-anaknya, meski si anak tidak pernah memaknai erti doa seorang ibu.

Dan seorang ibu itu ‘bodoh’ kerana sanggup ‘mati’ hanya kerana mahu melihat anaknya terus ‘hidup.’

Meskipun si ibu itu tampak ‘bodoh’ pada pandangan mata manusia, ‘bodoh’ pada penilaian dunia, ketahuilah, syurga itu tetap berada di bawah telapak kakinya!….

 IBU..engkaulah RATU hatiku…

 

*Sumber dari suatuperjalananmaya.com

Advertisements




3 types of people

23 07 2013

There are three type of people in this world

1. A person who make things happen.
2. A person who wait for things to happen.
3. A person who wonder what happened.

So which one are you.





Powerful quote to remind us about women and men

19 05 2013

A good reminder to all of us…

“Women were created from the rib of a man to be beside him, not from his head to top him, nor from his feet to be trampled by him, but from under his arm to be protected by him, near to his heart to be loved by him.”

Malay version:

“Wanita tidak diciptakan dari Tulang TENGKORAK karena wanita tidak untuk MEMERINTAH laki-laki.

Wanita juga tidak diciptakan dari tulang KAKI karena wnita tidak diciptakan untuk DIINJAK laki-laki.

Wanita diciptakan dari tulang RUSUK SEBELAH KIRI agar selalu DEKAT DIHATI untuk disayangi dan dicintai…”





Mothers

3 05 2012

“Mothers hold their children’s hand for a short while, but their hearts forever.”





Extraordinary bosses

30 04 2012

While reading through my twitter feeds, I came across Reeda’s post titled ‘Is your boss extraordinary? It’s an article written by Geoffrey James on Inc magazine. I’d like to share the original article on here.

8 Core Beliefs of Extraordinary Bosses

by Geoffrey James

The best managers have a fundamentally different understanding of workplace, company, and team dynamics. See what they get right.

A few years back, I interviewed some of the most successful CEOs in the world in order to discover their management secrets. I learned that the “best of the best” tend to share the following eight core beliefs.

1. Business is an ecosystem, not a battlefield.

Average bosses see business as a conflict between companies, departments and groups. They build huge armies of “troops” to order about, demonize competitors as “enemies,” and treat customers as “territory” to be conquered.

Extraordinary bosses see business as a symbiosis where the most diverse firm is most likely to survive and thrive. They naturally create teams that adapt easily to new markets and can quickly form partnerships with other companies, customers … and even competitors.

2. A company is a community, not a machine.

Average bosses consider their company to be a machine with employees as cogs. They create rigid structures with rigid rules and then try to maintain control by “pulling levers” and “steering the ship.”

Extraordinary bosses see their company as a collection of individual hopes and dreams, all connected to a higher purpose. They inspire employees to dedicate themselves to the success of their peers and therefore to the community–and company–at large.

3. Management is service, not control.

Average bosses want employees to do exactly what they’re told. They’re hyper-aware of anything that smacks of insubordination and create environments where individual initiative is squelched by the “wait and see what the boss says” mentality.

Extraordinary bosses set a general direction and then commit themselves to obtaining the resources that their employees need to get the job done. They push decision making downward, allowing teams form their own rules and intervening only in emergencies.

4. My employees are my peers, not my children.

Average bosses see employees as inferior, immature beings who simply can’t be trusted if not overseen by a patriarchal management. Employees take their cues from this attitude, expend energy on looking busy and covering their behinds.

Extraordinary bosses treat every employee as if he or she were the most important person in the firm. Excellence is expected everywhere, from the loading dock to the boardroom. As a result, employees at all levels take charge of their own destinies.

5. Motivation comes from vision, not from fear.

Average bosses see fear–of getting fired, of ridicule, of loss of privilege–as a crucial way to motivate people. As a result, employees and managers alike become paralyzed and unable to make risky decisions.

Extraordinary bosses inspire people to see a better future and how they’ll be a part of it. As a result, employees work harder because they believe in the organization’s goals, truly enjoy what they’re doing and (of course) know they’ll share in the rewards.

6. Change equals growth, not pain.

Average bosses see change as both complicated and threatening, something to be endured only when a firm is in desperate shape. They subconsciously torpedo change … until it’s too late.

Extraordinary bosses see change as an inevitable part of life. While they don’t value change for its own sake, they know that success is only possible if employees and organization embrace new ideas and new ways of doing business.

7. Technology offers empowerment, not automation.

Average bosses adhere to the old IT-centric view that technology is primarily a way to strengthen management control and increase predictability. They install centralized computer systems that dehumanize and antagonize employees.

Extraordinary bosses see technology as a way to free human beings to be creative and to build better relationships. They adapt their back-office systems to the tools, like smartphones and tablets, that people actually want to use.

8. Work should be fun, not mere toil.

Average bosses buy into the notion that work is, at best, a necessary evil. They fully expect employees to resent having to work, and therefore tend to subconsciously define themselves as oppressors and their employees as victims. Everyone then behaves accordingly.

Extraordinary bosses see work as something that should be inherently enjoyable–and believe therefore that the most important job of manager is, as far as possible, to put people in jobs that can and will make them truly happy.

And it’s such a coincidence reading today’s (30/4/2012) Dilbert cartoon strip on leadership books. Such denial 🙂
20120430-130239.jpg





Difference between a leader and a boss

25 04 2012

Ok, I didn’t come up with this. Got this picture off of my friend. But it’s true.

20120425-134448.jpg

So, what are you…?





What are your priorities

28 10 2010

Ever wonder what would happen if we treated our Quran like we treat our cell phone?

What if we carried it around wherever we went?

What if we flipped through it several time a day?

What if we turned back to go get it if we forgot it?

What if we used it to receive messages from the text?

What if we treated it like we couldn’t live without it?

What if we gave it to Kids as gifts?

What if we used it when we travelled?

What if we used it in case of emergency?

This is something to make you go….hmm…where is my Quran?

Oh, and one more thing.

Unlike our cell phone, we don’t have to worry about our Quran being
Disconnected because Allah already paid the bill.

Makes you stop and think ‘where are my priorities? And no dropped calls!